woensdag 2 juli 2008

Psalm 73: van jaloezie tot blijdschap




Ray Ortlund mag dan al de frequentie van zijn posts teruggeschroefd hebben (zie vroeger), hij blijft inhoudelijk zonder meer degelijk. Hier zijn comments op Psalm 73:


Psalm 73 is een geestelijk medicijn voor harten die ziek van jaloezie zijn tegenover gelukkige, blijmoedige mensen die geen rekening houden met God. Vers 25 levert voor mij de Bijbels beste diagnosemiddel om mijn hart te onderzoeken tegenover God: “Wie buiten u heb ik in de hemel? Naast u wens ik geen ander op aarde.” Maar de Psalm helpt niet slechts bij de diagnose, het is ook medicijn.

Als uitgebreide uitleg bij Psalm 73 beveel ik “Faith On Trial” aan, van Martyn Lloyd-Jones. De structuur van de Psalm is niet voor de hand liggend. Hier is hoe ik de samenhang zie:

A1 Het probleem: “ik keek met afgunst naar de dwazen” (1-3)
>> B1 Zij hebben het zo goed (4-12)
>>>> C1 Arme ik! (13-14)
>>>>>> D Ik bracht me hun einde voor ogen (15-17)
>>>> C2 Domme ik! (18-22)
>> B2 Ik heb het zo goed (23-26)
A2 Het voorrecht: “mijn toevlucht vind ik bij God” (27-28)

(...) Punt D is uiteindelijk het centrum van de Psalm en de scharnier waarop de dichter draait van jaloezie tot blijdschap.

Psalm 73 heeft de kracht om ons te bevrijden van misplaatst verlangen en ons terug te leiden tot God. Een vernieuwend woord voor echte mensen die echte levens leiden in deze moeilijke tijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten