dinsdag 25 januari 2011

Wat zegt de Bijbel over het ongeboren leven?

Randy Alcorn blogt over abortus. Ik citeer het eerste deel van zijn tekst, met bijbelteksten die handelen over het wezen van het ongeboren kind.


"De kinderen (Jakob en Esau) in haar lichaam (van Rebekka) botsten hard tegen elkaar. " (Gen. 25:22)

"Al in de moederschoot heeft hij (Jakob) zijn broer beetgenomen, en in de kracht van zijn leven worstelde hij met God." (Hosea 12:4)

"Uw handen hebben me gevormd en gemaakt,
geheel en al – en nu wilt u mij verdelgen?
Bedenk toch dat u mij uit leem gevormd hebt,
wilt u mij tot stof doen terugkeren?
Hebt u mij niet als melk uitgegoten
en als kaas doen stremmen?
Met vlees en huid ben ik door u bekleed,
met botten en pezen hebt u mij samengeweven.
U schonk mij het leven en de liefde,
uw zorg heeft mij bewaard." (Job 10:8-12)

"Maakte hij hen in de moederschoot niet net als mij,
vormde een en dezelfde ons niet eender in de moederbuik?" (Job 31:15)

"U was het die mijn nieren vormde,
die mij weefde in de buik van mijn moeder.
Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,
wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.
(...)
Toen ik in het verborgene gemaakt werd,
kunstig geweven in de schoot van de aarde,
was mijn wezen voor u geen geheim.
Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,
alles werd in uw boekrol opgetekend,
aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één." (Ps. 139:13-16)

"Ik was al schuldig toen ik werd geboren,
al zondig toen mijn moeder mij ontving" (Ps.51:7)

"‘Voordat ik je vormde in de moederschoot, had ik je al uitgekozen, voordat je de moederschoot verliet, had ik je al aan mij gewijd, je een profeet voor alle volken gemaakt.’" (Jer.1:5)

"De afkomst van Jezus Christus was als volgt. Toen zijn moeder Maria al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij hem woonde, bleek ze zwanger te zijn door de heilige Geest. (...) verscheen hem in een droom een engel van de Heer. De engel zei: ‘Jozef, zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt is verwekt door de heilige Geest." (Mt. 1:18-20)

"Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. (...) De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God." (Lk.1:30-31, 35)
Merk op bij deze laatste tekst: later in dit gedeelte, nl. in Lukas 1:39-44, reageert de nog ongeboren Johannes de Doper op de aanwezigheid van de nog ongeboren Jezus in Zijn moeder Maria.
Te oordelen naar de tijd dat het Maria nam om bij Elisabeth te komen (ze vertrok zodra de engel haar verschenen was), was Jezus op dat moment waarschijnlijk niet meer dan 10 dagen na zijn conceptie. (...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten