zaterdag 11 september 2010

Gewoon ik en mijn Bijbel



Justin Taylor blogt dat de gedachte van "Gewoon ik en mijn Bijbel" (lees erachter "en meer heb ik niet nodig") een onbijbelse gedachte is. Een paar quotes illustreren zijn punt. Hieronder heb ik ze vrij vertaald. In de originele post kun je ook doorklikken naar het bronmateriaal.
“Het lijkt vreemd dat sommige mensen die zo veel spreken over wat de Heilige Geest aan henzelf openbaart, zo klein zouden denken over wat hij aan andereen heeft geopenbaard.”
—Charles Haddon Spurgeon, Commenting and Commentaries (London: Passmore & Alabaster, 1876), 1.


“Traditie is de vrucht van het onderwijs door de Heilige Geest doorheen de eeuwen, waarin Gods volk heeft gezocht om de Schrift te verstaan. Dit is niet onfeilbaar, maar het kan ook niet zomaar genegeerd worden. En we verarmen onszelf als we het naast ons neerleggen.”
—J.I. Packer, “Upholding the Unity of Scripture Today,” JETS 25 (1982): 414


“De beste manier om een waarheidsgetrouwe verklaring van de Schrift te bewaren, zo beklemtoonden de hervormers, was om niet op een naïeve manier de onfeilbaarheid van de traditie te omarmen, of de onfeilbaarheid van het individu, maar om de gemeenschappelijke verklaring van de Schrift te erkennen.
De beste manier om trouw te blijven aan de tekst is om die samen te lezen, niet alleen met de kerken in onze tijd en plaats, maar met de bredere ‘gemeenschap van heiligen’ door de eeuwen heen.”
—Michael Horton, “What Still Keeps Us Apart?”

“Er is een ruw terrain af te leggen voor hen die constitutioneel niet in staat zijn om terug te grijpen naar de paden die uitgezet werden door wijze en geestvervulde cartografen van over de eeuwen heen.”
—Larry Woiwode, Acts (New York: HarperCollins, 1993).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten