zaterdag 29 november 2008

Gastblogger: Gods leger

Vandaag hoorde ik volgende quote:
Gods leger is het enige leger waar soldaten naar goeddunken kunnen veranderen van bataljon.
Bij het zoeken naar de bron (die ik overigens niet vond) botste ik wel nog op een andere die het overdenken absoluut waard is:
Ook Gods leger heeft last van ‘friendly fire’
Misschien een paar trieste opmerkingen die spijtiggenoeg vaak maar al te waar blijken. Kerkgroei is vaak, zo niet enkel en alleen, het gevolg van het veranderen van kerkgemeenschap. Of kerken nemen toe in aantal omdat het geboortecijfer nu eenmaal het sterftecijfer overtreft. Ook de andere opmerking is een soms trieste vaststelling. We verkiezen maar al te vaak ons eigen kleine gelijk boven het Grote Gelijk.

Een paar weken geleden las ik over de BMI bij het Belgische leger. Dit zou in een aantal afdelingen veel te hoog liggen. Waaraan is dat te wijten? Misschien te weinig beweging? Te weinig training? Te weinig strijd?

Hoe zou het zijn met de BMI in Gods leger? Ik vrees dat die vaak ook te hoog ligt. Te weinig beweging, training, strijd zijn hier misschien ook wel de oorzaken. Vandaag kreeg ik les over de brief van Paulus aan Titus. De Kretenzen zijn o.a. “vadsige buiken” (Tt 1:12) en de overeenkomst werd gemaakt met de Belgen. Oeps, pijnlijk.

Het schrijven van deze overdenking is makkelijk. Lekker vanuit mijn luie stoel, dicht bij de kachel. Training? Very friendly …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten